Tuesday, April 5, 2011

April yang tiada Fool padanya

3 bulan tak aku tak post apa 2 di blog ni.

Semangat kerja merudum sedikit beberapa minggu, so aku memilih untuk melakukan rutin biasa sambil mencari-cari idea. Lalu beberapa hari ni aku habiskan duit beli beberapa suratkhabar setiap hari. Di kalangan kawan rapat aku memang  tau aku dah berapa jenis baca suratkhabar dan tengok tv nak nak berita. Memang tak rela terus jadi mangsa mind control sekian lama. Cukupla zaman jadi budak sekolah. Pengguna tegar internet pasti sedar akan hal ini dan bertindak seperti jalan yang aku pilih. Pun begitu sesekali ada juga penceritaan berfakta dlm akhbar yang boleh memberi sediikit idea. Tu je sebab aku beli. Kalau tidak sori. 

Cumanya aku semakin geli dengan proses mind control berterusan yang menjadi tajuk akbar utama. Lagi dekat pilihanraya lagi macam-macam la kisah memualkan keluar. Diorang tak fikir ke benda2 macam tu boleh bagi kesan kat golongan pelajar yang baru reti membaca. Aku tak mahu mempertikaikan kebenaran atau kepalsuan berita yang dihidangkan. Persoalannya adakah ia terlalu penting untuk dihidangkan sebagai tajuk utama agar pembaca yang mengeluarkan duit poket RM 1 atau RM 1.50 terus mengabaikan berita berfakta yang lain dan tertumpu kepada apa yang nak diajak oleh pengarang untuk difikirkan. Perasan atau tidak. Itulah proses mind control. Fitnah dajal akhir zaman. Ianya berbeza kalau ia lahir dari sifat inquiry dalaman masing-masing. Bebas untuk ambik tahu dan tidak ambik tahu. So do google bout what u want to know. Sekali lagi aku menegaskan diri aku untuk tidak mengundi. Lain yang aku nak cari lain yang aku dihidangkan untuk terbaca.
Selama tiga minggu sehinggalah Gong Xi Fa Chai aku dijemput kawan lama aku mamak malbari untuk kerja bersama dgn beliau di Singapore. Selama itu jugalah niat aku untuk merasa kerja ulang alik Johor-Singapura menaiki motosikal dimakbulkan Allah. Memang kena percaya bab ni. Kuasa niat. Tapi jangan lebih-lebih sangat. Percaya kuasa Allah lagi utama dari percaya kuasa niat yang dibukukan sebagai Law of Attraction. Masa nak ajak kerja punya la manis tokey citer suruh keje lamalah, tak cukup orang lah, raya cina sudah dekatlah. Bila raya cina habis orang suda lebih, si anu panggil kawan, si itu panggil sepupu, si dia panggil abang, masuk kerja, mulalah sibuk cari point untuk buang orang. Baik-baik aku ikhlas, terus jadik racist. Memang pundek. Aku tak suka nak sebut benda ni sementelah kawan-kawan aku berbangsa mamak, tamil naidu dan malbari memang ramai. Kemahiran menebar roti canai dan murtabak tidak akan menjadikan aku sebangsa dengan mereka. Peristiwa ini membuat aku menoleh ke belakang semula memikirkan sejarah Yang Diperbetulkan para Pengkaji tentang kejatuhan MELAKA sebuah empayar kerajaan maritim terbesar. Siapa dia raja mandaliar , siapa dia si kitul. Siapa dia mamak yang mengaku pembela melayu? pejuang silat melayu? mengaku melayu? Maaf kawan-kawan ku berbangsa mamak, atau malbari, bukan untuk mempertikai Kad Pengenalan Malaysia atau IC Singapura yang anda miliki. Bukan nak mempertikai sumbangan kalian kepada sosia budaya setempat. Bukan nak menjadi seorang yang racist. Tapi aku orang yang memandang tinggi nilai sejarah dan sumbangannya pada bentuk kehidupan dunia lokal mahupun global yang aku hidup di dalamnya. Kepetahan berbahasa melayu dan beristeri melayu tidak akan menjadikan kamu lebih melayu dari aku. Mana yang sedar, tutuplah dua kelemahan kaum kamu iaitu suka membelit dan meninggi diri. Setiap kaum atau bangsa ada kelebihan ada kekurangan. Dengan mengetahui kelemahan dan kekuatan diri kamu akan lehih sedar dan dekat dengan Pencipta.




No comments:

Post a Comment